اهميت ويتامين ب كمپلكس براي خانمها

هر سال‌ در آلمان‌ صدها كودك‌ ناقص‌الخلقه‌ به‌ دنيا مي‌آيند، زيرا در غذاهاي‌ آلماني‌ ويتامين‌ ب‌كمپلكس‌ به‌ مقدار كم‌ وجود دارد. اين‌ ويتامين‌ حياتي‌ نقش‌ مهمي‌ در رشد و تكامل‌ كودك‌ ايفا مي‌كند و كمبود آن‌ در بدن‌ در هفته‌هاي‌ اول‌ بارداري‌ مي‌تواند پيامدهاي‌ ناگواري‌ از اسينيابيفيدا (تَرَك‌ مهره) گرفته‌ تا شكاف‌ در جمجمه‌ و ستون‌ فقرات‌ و نبود يك‌ بخش‌ يا تمامي‌ مخ‌ را براي‌ كودك‌ به‌ بار بياورد. از اين‌ رو متخصصان‌ اطفال، غني‌كردن‌ مواد غذايي‌ با ويتامين‌ ب‌كمپلكس‌ را به‌ اندازه‌ افزودن‌ يد به‌ نمك‌ توصيه‌ مي‌كنند. به‌ گزارش‌ مجله‌ تخصصي‌ انگليسي‌ "The Lancet" با افزودن‌ اين‌ ويتامين‌ به‌ غذاي‌ روزانه، تعداد كودكان‌ مبتلا به‌ نقص‌ لوله‌هاي‌ عصبي‌ در كانادا تقريباً به‌ نصف‌ تقليل‌ يافته‌ است‌ (از 11 نفر به‌ 6 نفر در هر 10000 بارداري). نتايج‌ مشابهي‌ نيز در امريكا وجود دارد.
انجمن‌ تغذيه‌ آلمان‌ به‌ طور كلي‌ به‌ افراد بزرگسال‌ توصيه‌ مي‌كند 4/0 ميليگرم‌ ويتامين‌ ب‌كمپلكس‌ در روز مصرف‌ كنند. مقدار لازم‌ اين‌ ويتامين‌ براي‌ خانمهاي‌ باردار و شيرده‌ تا 6/0 ميليگرم‌ در روز افزايش‌ مي‌يابد.
اگر چه‌ مدتهاست‌ اثرات‌ مطلوب‌ ويتامين‌ ب‌كمپلكس‌ در ازبين‌بردن‌ نواقص‌ عصبي‌ مشخص‌ شده‌ و به‌ خانمهاي‌ باردار توصيه‌ مي‌شود از قرصهاي‌ حاوي‌ ويتامين‌ ب‌كمپلكس‌ استفاده‌ كنند، اما تنها 10 تا 20درصد خانمها از اين‌ مطلب‌ آگاهي‌ دارند و از آن‌ به‌ اندازه‌ كافي‌ استفاده‌ مي‌كنند. اين‌ ويتامين‌ در گوجه‌فرنگي، كلم، آرد غلات، جوانه‌ گندم‌ و سويا يافت‌ مي‌شود.

  
نویسنده : ميلانی ; ساعت ۱:٤٢ ‎ب.ظ روز شنبه ۸ فروردین ،۱۳۸۳

از مضرات مصرف ويتامين چه ميدانيد؟

می گويند که:

ويتامينهاي‌ حلال‌ در چربي‌ (از جمله‌ ويتامينهاي‌E , D , A و(K خطرناك‌تر از ويتامين‌هاي‌ حلال‌ در آب‌اند؛ زيرا ويتامينهاي‌ حلال‌ در آب‌ (از جمله‌ ويتامين‌C و ويتامينهاي‌ گروه‌(B از طريق‌ ادرار دفع‌ مي‌شوند. اگرچه‌ گزارشهايي‌ درباره‌ عوارض‌ جانبي‌ ويتامين‌C و ويتامين‌ 6 B(پيريدوكسين) نيز داده‌ شده‌ است.
مصرف‌ زياد ويتامين‌A باعث‌ سردرد، تهوع، كاهش‌ اشتها، تغييرات‌ پوستي‌ و بي‌نظمي‌ در قاعدگي‌ مي‌شود. در موارد شديدتر به‌ كبد هم‌ آسيب‌ مي‌رساند. به‌علاوه، در زنان‌ باردار ناهنجاريهاي‌ جنيني‌ به‌ همراه‌ دارد.
مقادير زياد ويتامين‌D باعث‌ اختلال‌ سطح‌ كلسيم‌ و فسفر در بدن‌ مي‌شود و مقدار زياد كلسيم‌ تشنگي، ضعف‌ عضلاني، ناراحتي‌ گوارشي، سنگ‌ كليه‌ و اختلال‌ در رشد كودكان‌ را موجب‌ مي‌گردد.
ويتامين‌E اگر به‌ طور مداوم‌ استفاده‌ شود، ناراحتي‌ گوارشي، دردهاي‌ شكمي‌ و جذب‌نشدن‌ ساير ويتامينهاي‌ حلال‌ در چربي‌ را به‌ همراه‌ دارد.
مصرف‌ ويتامين‌C به‌ مقدار زياد (بيش‌ از يك‌ گرم‌ در روز) تهوع، درد شكمي، اسهال‌ و سنگ‌ كليه‌ را به‌ همراه‌ دارد.
مصرف‌ مقادير زياد ويتامين‌ 6B باعث‌ آسيب‌ عصبي‌ مي‌شود.به‌ طور كلي‌ توصيه‌ مي‌شود، مصرف‌ ويتامينها با نظر پزشك‌ صورت‌ گيرد.

 

 

  
نویسنده : ميلانی ; ساعت ۱:۳٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۸ فروردین ،۱۳۸۳