سكته هاي قلبي و مغزي بيشتر در ساعات اوليه صبح به وقوع ميپيوندند

پژوهشگران و متخصصان بيماريهاي قلب انگلستان اين هفته گزارش دادند كه ساعات اوليه صبح (بين 8 تا 11 صبح) خطرناك ترين ساعات براي بروز سكته هاي قلبي و مغزي هستند و طبق آمار موجود درصد بالايي از مردم در اين ساعات به حملات سكته هاي قلبي و مغزي دچار ميشوند. علت اصلي اين عمل را به بالا رفتن فشار خون در ساعات اوليه صبح و پس از استراحت شبانه ميدانند كه اكثرا همراه است با دلهره شروع روزي ديگر و دست و پنجه نرم كردن با مشكلات زندگي.
يكي از جراحان معروف لندن در اين باره ميگويد كه در ساعات اوليه صبح رقم درخواست آمبولانس براي كمك رساني به افرادي كه علائم و نشانه سكته هاي قلبي و مغزي دارند درست دو برابر ساعات ديگر روز است. اگر فشار خون بالا به همراه چاقي، رژيم غذايي نامناسب و دلهره و اضطراب و سيگار و استرس در ساعات اوليه روز موجب بالا رفتن امكان سكته هاي قلبي و مغزي ميشود پس بايد‌ در شناسايي و حذف اين عوامل از زندگي روزانه اقدام نمود و از آن دوري كرد. آمار جديد درباره اينكه آيا فشار خون ميتواند نقشي در بروز سكته هاي قلبي و مغزي داشته باشد نشانگر آن است كه درصد بالايي از مردم از اين حقيقت غافلند و نميدانند كه فشار خون بالا ممكن است باعث مرگ زودرس شود و فاجعه غيرقابل جبراني را منجر گردد
.

  
نویسنده : ميلانی ; ساعت ٥:٠۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٦ خرداد ،۱۳۸۳

نقش ويتامين E در پيشگيري سرطان مثانه

پژوهشگران آمريكايي در Houston مطالعه جالبي را بر روي يك هزار نفر به عمل آورده اند كه نشانگر نقش ويتامين E در پيشگيري سرطان مثانه است. به عبارت ديگر افرادي كه به اندازه لازم و كافي ويتامين E به همراه رژيم غذايي دريافت ميكردند 50 درصد كمتر از ديگران در معرض بروز سرطان مثانه قرار داشتند كه رقمي است چشمگير و قابل توجه. قبلا پژوهشگران و دانشمندان اميدوار بودند كه مصرف كافي ويتامين E بتواند از بروز بيماريهاي قلبي جلوگيري كند ولي متاسفانه مطالعات علمي اين پيش بيني را رد كردند.
در عين حال نقش ويتامين
E در پيشگيري سرطانهاي پروستات و مثانه در يكي دو دهه گذشته پيشنهاد گرديده و كم و بيش ثابت شده ولي براي جمع گيري نتايج هنوز به مطالعات دقيق تر نياز است.
ويتامين
E ويتاميني آنتي اكسيدان است و با اين عمل خود نميگذارد راديكال هاي آزاد موجود در بدن كه از سوخت و ساز مواد غذايي و يا حضور سموم در بدن به وجود مي آيند بر روي سلولها و بافت هاي بدن، مخصوصا DNA اثر نامطلوب بگذارند و بيماريهايي مثل سرطان را به وجود آورند.
ويتامين
E در مواد خوراكي مانند اسفناج، روغن هاي گياهي، زيتون، اكثر سبزيجات سبز تيره دانه هاي روغني مانند پسته و فندق و گردو و بادام و تخم آفتابگردان و غيره وجود دارد. دو نوع ويتامين E در طبيعت وجود دارد:
Alpha-Tocopherol و Tocopherol Gama-. در اين مطالعه اخيرا نوع آلفاتوكوفرول كه فقط از طريق غذا و به طور طبيعي به بدن ميرسد نقش مهم پيشگيري كننده سرطان مثانه را داشته است و نوع گاما توكوفرول كه در حقيقت نوع مصنوعي(قرص و كپسول) ويتامين E است تقريبا بي اثر بوده است. به عبارت ديگر ويتامين E بايد از طريق رژيم غذايي و به طور طبيعي به بدن برسد تا در پيشگيري سرطان مثانه موثر واقع گردد(در آمريكا هر ساله حدود 12500 نفر به اين سرطان دچار ميشوند.)
مطالعات علمي نشان ميدهد كه ويتامين
E به همراه سلينيوم كه ماده معدني و آنتي اكسيداني بسيار قوي است موثرتر بوده و ميتواند از بسياري از بيماريهاي مزمن جلوگيري كند و اين تركيب حدود 400 ميلي گرم ويتامين E و يكصد ميليگرم سلينيوم در روز است.
ويتامين
E ويتامين محلول در چربي است و خوردن ويتامين E مصنوعي آن هم خودسرانه و بدون مشورت پزشك و يا متخصص تغذيه كاريست خطرناك زيرا زياده روي مصرف آن موجب بسياري از ناهنجاريها ميگردد.
بهترين نسخه غذايي براي تامين ويتامين
E و سلينيوم بدن و در نتيجه پيشگيري سرطان و بيماري قند و بيماريهاي قلب مصرف سالاد و سبزي به همراه مقداري مغز گردو يا بادام و پسته و همچنين روغن زيتون و سركه است كه سالمترين و باارزش ترين غذا ميباشد.

  
نویسنده : ميلانی ; ساعت ٥:٠٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٦ خرداد ،۱۳۸۳