مشکل حافظه در سالمندان

هر يک از ما ممکن است چيزهايي را فراموش کنيم . هر چند همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمي شوند ، اما به طور کلي با افزايش سن ، احتمال فراموشکاري بيشتر است . اين فراموشکاري ، بيشتر مربوط به حوادث اخير است . ما چيزهايي را که مربوط به گذشته هاي دور است خوب به ياد مي آوريم اما اتفاقاتي را که اخيراً رخ داده فراموش مي کنيم . به عنوان مثال خاطرات دوران جواني را به ياد مي آوريم ، اما يادمان نمي آيد که يک ساعت پيش که به خانه برگشتيم ، کليد را کجا گذاشتيم ؟

گاهي اين فراموشکاري مشکلاتي براي ما يا خانواده مان ايجاد مي کند . به عنوان مثال پيغام مهمي را فراموش مي کنيم و يا يادمان مي رود ، قبض آب يا برق را پرداخت کنيم .

حال ببينيم چگونه مي توانيم مشکلات ناشي از فراموشکاري را کاهش دهيم ؟

تقويت حافظه

در درجه اول ، از سئوال کردن و گفتن اينکه « موضوعي را فراموش کرده ايد » ، نترسيد و خجالت نکشيد . اگر نمي توانيد مانند گذشته ، چيزهايي را به ياد بياوريد ، تقصير شما نيست . بياييد به جاي ناراحتي از اين وضع ،‌به راه هايي که حافظه شما را تقويت ، يا از کم شدن آن جلوگيري ميکند ، توجه کنيد . در اين جا ، ما به نمونه هايي از اين راه ها اشاره مي کنيم ، البته خود شما هم ممکن است از راه هاي ديگري براي يادآوري بهتر مطالب استفاده کنيد .

* چيزهايي را که هميشه از آن استفاده مي کنيد مثل عينک يا کليد در يک جاي مشخص بگذاريد به عنوان مثال داخل يک کاسه بزرگ در اتاق نشيمن .

* هر روز به اخبار راديو يا تلويزيون گوش دهيد .

* سعي کنيد هر روز يک مطلب جديد ياد بگيريد .

* کتاب يا روزنامه مطالعه کنيد .

* در جمع دوستان يا خانواده ، خاطرات گذشته را تعريف کنيد . مي توانيد آلبوم عکس هاي قديمي را براي يادآوري نام افراد و خاطرات گذشته نگاه کنيد .

* خاطرات خود را بنويسيد .

* بازي هاي فکري مثل شطرنج انجام دهيد .

* با دوستانتان مشاعره کنيد .

* جدول حل کنيد .

* مطالبي را که ممکن است فراموش کنيد ، يادداشت نماييد . براي اين کار ، يک تقويم جيبي برداريد . تمام تاريخ هاي مهم مثل ، روز تولد نوه تان ، سالگردها ،‌ روزي که نوبت دکتر داريد ، روز آخر مهلت پرداخت قبض ها و ... را در آن بنويسيد . اين تقويم را هميشه حتي موقع خارج شدن از منزل همراه داشته باشيد .

* يک دفترچه يادداشت در کنار تلفن بگذاريد . هربار که کسي تلفن مي زند ، اگر پيغامي دارد ، يا کاري از شما مي خواهد ، بلافاصله يادداشت کنيد . اين کار کمک مي کند که پيام هاي تلفني را فراموش نکنيد .

* هيچ گاه خودسرانه دارو مصرف نکنيد . اما اگر دارويي توسط پزشک براي شما تجويز شده است ، در مصرف درست و به موقع دارو دقت کنيد . براي اينکه زمان مصرف دارو يادتان نرود مي توانيد به تعداد وعده هايي که بايد دارو بخوريد ، شيشه هاي کوچکي تهيه کنيد . فرض کنيم در سه نوبت ۶ صبح ، ۲ بعدازظهر و ۱۰ شب بايد دارو بخوريد .  پس سه شيشه برداريد . روي يکي بنويسيد ۶ صبح ، روي يکي ۲ بعدازظهر و روي يکي ۱۰ شب . هر روز صبح داروهايتان را داخل اين شيشه ها بياندازيد . وقتي که به اين شيشه ها نگاه کنيد ، يادتان مي  آيد که کدام دارو را نخورده ايد .

اين شيشه ها را جايي بگذاريد که در معرض ديد شما باشد ولي کودکان به آن دسترسي نداشته باشند .

تغذيه مناسب براي حفظ قدرت حافظه لازم است . براي اين کار قند ، چربي و نمک کمتري مصرف کرده ولي مصرف ميوه و سبزي هاي تازه را بيشتر کنيد .

توجه : در موارد زير به پزشک مراجعه کنيد :

اگر اسامي افراد را دائماً فراموش مي کنيد .

اگر فکر مي کنيد حافظه تان روزبه روز کمتر مي شود .

اگر فراموش کردن کارها باعث شده که نتوانيد به تنهايي کارهايتان را انجام دهيد .

 

  
نویسنده : ميلانی ; ساعت ٢:۳۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٤ اسفند ،۱۳۸٢