از مضرات مصرف ويتامين چه ميدانيد؟

می گويند که:

ويتامينهاي‌ حلال‌ در چربي‌ (از جمله‌ ويتامينهاي‌E , D , A و(K خطرناك‌تر از ويتامين‌هاي‌ حلال‌ در آب‌اند؛ زيرا ويتامينهاي‌ حلال‌ در آب‌ (از جمله‌ ويتامين‌C و ويتامينهاي‌ گروه‌(B از طريق‌ ادرار دفع‌ مي‌شوند. اگرچه‌ گزارشهايي‌ درباره‌ عوارض‌ جانبي‌ ويتامين‌C و ويتامين‌ 6 B(پيريدوكسين) نيز داده‌ شده‌ است.
مصرف‌ زياد ويتامين‌A باعث‌ سردرد، تهوع، كاهش‌ اشتها، تغييرات‌ پوستي‌ و بي‌نظمي‌ در قاعدگي‌ مي‌شود. در موارد شديدتر به‌ كبد هم‌ آسيب‌ مي‌رساند. به‌علاوه، در زنان‌ باردار ناهنجاريهاي‌ جنيني‌ به‌ همراه‌ دارد.
مقادير زياد ويتامين‌D باعث‌ اختلال‌ سطح‌ كلسيم‌ و فسفر در بدن‌ مي‌شود و مقدار زياد كلسيم‌ تشنگي، ضعف‌ عضلاني، ناراحتي‌ گوارشي، سنگ‌ كليه‌ و اختلال‌ در رشد كودكان‌ را موجب‌ مي‌گردد.
ويتامين‌E اگر به‌ طور مداوم‌ استفاده‌ شود، ناراحتي‌ گوارشي، دردهاي‌ شكمي‌ و جذب‌نشدن‌ ساير ويتامينهاي‌ حلال‌ در چربي‌ را به‌ همراه‌ دارد.
مصرف‌ ويتامين‌C به‌ مقدار زياد (بيش‌ از يك‌ گرم‌ در روز) تهوع، درد شكمي، اسهال‌ و سنگ‌ كليه‌ را به‌ همراه‌ دارد.
مصرف‌ مقادير زياد ويتامين‌ 6B باعث‌ آسيب‌ عصبي‌ مي‌شود.به‌ طور كلي‌ توصيه‌ مي‌شود، مصرف‌ ويتامينها با نظر پزشك‌ صورت‌ گيرد.

 

 

  
نویسنده : ميلانی ; ساعت ۱:۳٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۸ فروردین ،۱۳۸۳