بي حسي و سوزش

دكتر مارك ويليامز نويسنده كتاب «راهنماي كامل جامعه سالمندان امريكا از نظر سالخوردگي و سلامتي» و مدير برنامه سالمندي در دانشكده پزشكي دانشگاه كاروليناي شمالي ميگويد: با بالا رفتن سن لااقل به دو علت، بي حسي و سوزش، امري عادي و معمولي ميشود.
اول اين كه اعصاب بدنتان به مثابه نقشه پيچيده جاده اصلي اي ست كه از بزرگراه ها، راه هاي جنبي، و جاده هاي پرپيچ و خم فرعي تشكيل گرديده است. اين راه هاي رنج افزا و درهم و برهم از تونل هاي باريكي كه در بين عضلات، تاندونها، و سوراخ هاي بسيار ريز (خْلَل و فٌرُج) استخوان ها قرار دارند، ميگذرند. با پير شدن بسياري از اين فضاها چين خورده، به اعصاب فشار مي آورند و شما را در ابتلا به بي حسي و سوزش مستعدتر مينمايد.
دكتر ويليامز ميگويد: به علاوه در بسياري از سالمندان استخوانهاي فرعي پيدا ميشود (استخوانهاي سخت اضافي) كه بر اعصاب فشار وارد كرده و دردها را تشديد مينمايد.
اگر مشكل كوچكي نظير فشار بر اعصاب باعث شود كه بازو يا پا به خواب رود، ميتوان با اجراي دستورات پزشكي زير اعضاء را از خواب بيدار كرد.

اولين اقدام
ناراحتي عصبي
بسيار خوب، لازم نيست علامه دهر باشيد تا بفهميد عضوي از اعضاء بدن خواب رفته است. كافي است كه وضعيت بدن را تغيير دهيد تا فشار كمتري بر اعصابي كه تحت فشار واقع شده، وارد شود. اما چيزي كه در قدم اول ممكن است ندانيد آن است كه چگونه از اين حالت جلوگيري كنيد.
دكتر ليندا مارو ميگويد: كليد آن اين است كه نگذاريد بازوان، ساقهاي پا، و ساير قسمتهاي آسيب پذير بدن در مدتي طولاني به يك وضع باقي بمانند.
مثلا، اگر به تماشاي تلويزيون نشسته ايد، در زمان انجام برنامه هاي تبليغاتي، ساقها را از هم جدا كنيد، انگشتان پا را به گردش درآوريد، بازوان را بالاي سر قرار داده و بكشيد، مچ ها را بچرخانيد، و انگشتان دست را به آهستگي به طرف كف دست خم كرده و راست كنيد. چنان چه اعمال مزبور را به طور منظم اجرا كنيد از فشار وارد شده بر اعصاب جلوگيري كرده و خطر بي حسي و سوزش را كاهش ميدهيد.

راه هاي عاقلانه ديگر
كيف جيبي را جابه جا كنيد
دكتر ويليامز يادآور ميشود: اگر بي حسي را در پاي خود احساس ميكنيد، ممكن است به آن علت باشد كه كيف جيبي ضخيمي را در جيب پشتي حمل مينماييد كه حجم و كلفتي آن در ايجاد مشكل نقش دارد. هر دفعه كه مينشينيد آن شئي حجيمي كه در جيب پشتي است بر عصب سياتيك شما (كه در كفل وجود دارد) فشار وارد كرده و اين فشار را به ساق پا منتقل ميكند.
راه حل آن است كه چاره ديگري براي حمل كيف محتوي پول و كارتهاي اعتباري بجوييد.

از مولتي ويتامين ها بهره گيريد
دكتر ويليامز ميگويد: كمبود ويتامين ها و مواد معدني در بدن موجب خرابي اعصاب سالمندان ميگردد. روزانه از مولتي ويتاميني استفاده نماييد كه داراي روي، كروم، اسيد فوليك، و ويتامين ب 12 باشد. اين نوع مولتي ويتامين كمبود ويتامين ها و مواد معدني غذايي را كه ميخوريد جبران ميكند. كمبود ويتامين ها و مواد معدني شما را در برابر خواب رفتگي و سوزش اعضا آسيب پذير ميسازد.

سيگار را ترك كنيد
دكتر ويليامز ميگويد: سيگار كشيدن جريان خون را در نقاط دور بدن كاهش داده و احتمالا بر احساس خواب رفتگي و سوزش در بازوان، دستها، و ساقهاي پا مي افزايد.
چه موقع بايستي به پزشك مراجعه نمود؟
اگر به طور غيرمنتظره در اعضا بدن سوزش يا بي حسي احساس شود و اين احساس توام با هر يك از موارد زير (كه نشانه حمله تهديدكننده قلبي است) باشد، بايد سريعا به پزشك مراجعه گردد.
ــ در ديد اختلال پيدا شود و درهم و برهم ببينيد.
ــ اغتشاش فكري پيدا كنيد
ــ صحبت كردنتان دچار اشكال گردد
ــ در بازوان و ساقهاي پا عدم حركت پيدا شود
ــ به سرگيجه دچار شويد

  
نویسنده : ميلانی ; ساعت ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٩ فروردین ،۱۳۸۳