نقش ويتامين E در پيشگيري سرطان مثانه

پژوهشگران آمريكايي در Houston مطالعه جالبي را بر روي يك هزار نفر به عمل آورده اند كه نشانگر نقش ويتامين E در پيشگيري سرطان مثانه است. به عبارت ديگر افرادي كه به اندازه لازم و كافي ويتامين E به همراه رژيم غذايي دريافت ميكردند 50 درصد كمتر از ديگران در معرض بروز سرطان مثانه قرار داشتند كه رقمي است چشمگير و قابل توجه. قبلا پژوهشگران و دانشمندان اميدوار بودند كه مصرف كافي ويتامين E بتواند از بروز بيماريهاي قلبي جلوگيري كند ولي متاسفانه مطالعات علمي اين پيش بيني را رد كردند.
در عين حال نقش ويتامين
E در پيشگيري سرطانهاي پروستات و مثانه در يكي دو دهه گذشته پيشنهاد گرديده و كم و بيش ثابت شده ولي براي جمع گيري نتايج هنوز به مطالعات دقيق تر نياز است.
ويتامين
E ويتاميني آنتي اكسيدان است و با اين عمل خود نميگذارد راديكال هاي آزاد موجود در بدن كه از سوخت و ساز مواد غذايي و يا حضور سموم در بدن به وجود مي آيند بر روي سلولها و بافت هاي بدن، مخصوصا DNA اثر نامطلوب بگذارند و بيماريهايي مثل سرطان را به وجود آورند.
ويتامين
E در مواد خوراكي مانند اسفناج، روغن هاي گياهي، زيتون، اكثر سبزيجات سبز تيره دانه هاي روغني مانند پسته و فندق و گردو و بادام و تخم آفتابگردان و غيره وجود دارد. دو نوع ويتامين E در طبيعت وجود دارد:
Alpha-Tocopherol و Tocopherol Gama-. در اين مطالعه اخيرا نوع آلفاتوكوفرول كه فقط از طريق غذا و به طور طبيعي به بدن ميرسد نقش مهم پيشگيري كننده سرطان مثانه را داشته است و نوع گاما توكوفرول كه در حقيقت نوع مصنوعي(قرص و كپسول) ويتامين E است تقريبا بي اثر بوده است. به عبارت ديگر ويتامين E بايد از طريق رژيم غذايي و به طور طبيعي به بدن برسد تا در پيشگيري سرطان مثانه موثر واقع گردد(در آمريكا هر ساله حدود 12500 نفر به اين سرطان دچار ميشوند.)
مطالعات علمي نشان ميدهد كه ويتامين
E به همراه سلينيوم كه ماده معدني و آنتي اكسيداني بسيار قوي است موثرتر بوده و ميتواند از بسياري از بيماريهاي مزمن جلوگيري كند و اين تركيب حدود 400 ميلي گرم ويتامين E و يكصد ميليگرم سلينيوم در روز است.
ويتامين
E ويتامين محلول در چربي است و خوردن ويتامين E مصنوعي آن هم خودسرانه و بدون مشورت پزشك و يا متخصص تغذيه كاريست خطرناك زيرا زياده روي مصرف آن موجب بسياري از ناهنجاريها ميگردد.
بهترين نسخه غذايي براي تامين ويتامين
E و سلينيوم بدن و در نتيجه پيشگيري سرطان و بيماري قند و بيماريهاي قلب مصرف سالاد و سبزي به همراه مقداري مغز گردو يا بادام و پسته و همچنين روغن زيتون و سركه است كه سالمترين و باارزش ترين غذا ميباشد.

  
نویسنده : ميلانی ; ساعت ٥:٠٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٦ خرداد ،۱۳۸۳